Plan is om weer 130 km per uur te gaan rijden: Komen we dan ook sneller aan op bestemming?

WhatsApp Image 2024 05 22 at 142035jpg

Het nieuwe kabinet streeft ernaar de maximumsnelheid op snelwegen te verhogen naar 130 kilometer per uur waar dit haalbaar is.

De partijen PVV, VVD, NSC en BBB hebben dit idee opgenomen in hun coalitieakkoord. Het is nog onduidelijk of en wanneer deze maatregel wordt uitgevoerd, vanwege mogelijke bezwaren met betrekking tot stikstofuitstoot.

Metro vroeg verkeersexpert Ruben Loendersloot naar zijn mening over de impact van deze wijziging. Loendersloot staat positief tegenover de verhoging van de maximumsnelheid.

“Ik ben er zelf ook voorstander van om lekker door te rijden.” Desalniettemin nuanceert hij de effecten: “Als je een redelijk lege snelweg hebt en een lange afstand moet afleggen, scheelt het iets, maar niet veel.”

”Het gaat er dus echt niet voor zorgen dat je veel eerder op je werk bent.” Volgens cijfers van Metro uit 2023 duurde de gemiddelde reistijd tussen huis en werk 32 minuten.

“Je moet een flinke afstand rijden om echt tijdwinst te boeken. Als je van Groningen naar Middelburg rijdt, midden in de nacht, kan het een kwartier schelen.”

”Maar dan mag je al 130, dus wat dat betreft gaat er niks veranderen. Als je midden in de nacht van Deventer naar Amersfoort rijdt, heb je misschien 1 of 2 minuten tijdwinst, weinig dus.”

Loendersloot benadrukt echter dat sneller rijden wel invloed heeft op de gemoedstoestand van automobilisten. “Het gevoel dat je lekker doorrijdt is fijn.”

”Alleen zijn er in Nederland niet zoveel wegen waarop dat daadwerkelijk kan, zelfs buiten de spits niet.” Volgens hem is het aanpassen van de maximumsnelheid voornamelijk “om het gevoel en uiteraard om de kiezers tevreden te stellen.”

Nederland heeft te maken met druk verkeer en veel files. “Stel we zouden in een land als Zweden wonen, dan is de discussie veel relevanter. Omdat het daar heel erg leeg is, krijg je

“Door de snelheid te verlagen naar 90 kilometer per uur, geven we weggebruikers veel vaker de kans om lekker door te rijden.”

“De optimale capaciteit van onze snelwegen ligt bij 90 kilometer per uur, wat ervoor zorgt dat het allemaal beter doorrijdt,” legt Loendersloot uit.

“Mensen rijden nu standaard 100, terwijl ze op een later tijdstip 120 mogen rijden. Dat houdt de boel op. En dat ga je ook krijgen wanneer het overdag weer 130 kilometer per uur wordt,” wijst hij ook op de verwarring die de verschillende snelheidslimieten veroorzaken.

Veilig Verkeer Nederland uit eveneens kritiek op het plan en waarschuwt voor de negatieve impact op de verkeersveiligheid.

“Een hogere rijsnelheid leidt bij een botsing tot een grotere impact, waardoor de kans op ernstig letsel toeneemt.”

”Bovendien is de remweg langer en hebben mensen minder tijd om snel te reageren bij 130 kilometer per uur, waardoor de kans op een ongeval toeneemt.”

auteur avatar
Mischa P.
Hoi. Ik ben Mischa P., altijd nieuwsgierig en vol vragen. Als onderzoeksjournalist duik ik diep in elk verhaal, op zoek naar de naakte waarheid. Dit artikel? Een klein stukje van mijn wereld, recht uit het hart.
Scroll naar boven