De gevaren van de populaire Fatbike: Dit is de manier om het minder aantrekkelijk te maken!

WhatsApp Image 2024 05 23 at 141055jpg

Met de opkomst van fatbikes, zie je steeds meer jongeren die erop rondrijden. Hoewel deze fietsen populair zijn, brengen ze ook risico’s met zich mee. Hoe kun je als ouder hiermee omgaan als je kind een fatbike wil?

Enkele jaren geleden waren fatbikes nog relatief onbekend, maar tegenwoordig zijn ze niet meer weg te denken uit het straatbeeld. Deze fietsen hebben een snelle opmars gemaakt in de wereld van fietsen.

Wat ooit begon als een fiets voor avonturiers, is nu een trendy accessoire geworden. Zelfs in stedelijke gebieden kom je ze regelmatig tegen, waar hun snelheid en brede banden soms voor hinder zorgen.

Het aantal verkeersslachtoffers onder fietsers is opvallend gestegen, deels als gevolg van het groeiende aantal e-bikes.

Oorspronkelijk zijn deze snelle fietsen niet ontworpen voor gebruik in steden; ze komen uit Alaska en andere poolgebieden, waar stevige fietsen nodig waren vanwege de ijzige omstandigheden. Ook in woestijngebieden kwamen ze goed van pas.

Rond 2000 werden e-bikes steeds populairder, en fabrikanten begonnen robuuste frames en brede banden te ontwikkelen voor ruig terrein. Door elektrische ondersteuning toe te voegen, werden deze fietsen nog veelzijdiger.

Vandaag de dag worden fatbikes niet alleen gebruikt door avonturiers, maar ook door jongeren in stedelijke gebieden.

Met hun robuuste uitstraling zijn ze populair onder jongeren, maar deze populariteit brengt ook problemen met zich mee op het gebied van overlast en verkeersveiligheid.

Verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen uit zijn zorgen over de opkomst van de fatbike en noemt het “geen goede ontwikkeling”, zoals hij aan Metro.

“Veel mensen zijn overgestapt van”…

Tertoolen benadrukt het gevaarlijke gedrag dat voortkomt uit de overgang van de bromfiets naar de fatbike. Hij merkt op:

Voor alle elektrische fietsen, vooral voor fatbikes, is het gemakkelijk om zonder trappen te rijden, vooral met een gashendel,” zegt hij.

De zorgen van Tertoolen betreffen het gedrag en de gevolgen ervan: “Er wordt op hoge snelheid gereden en fietsers nemen stoere bochten. Ik ontvang veel klachten van mensen die het moeilijk vinden om fatbikes te ontwijken,” zegt hij.

Jongeren die in groepen samenkomen met hun fatbikes op pleinen zorgen ook voor overlast, voegt hij eraan toe. De populariteit onder jongeren wordt toegeschreven aan de robuuste uitstraling van de fietsen.

De aantrekkingskracht van de fatbike wordt verklaard door “een imagoding”, waarvoor goede marketing is gevoerd, aldus Tertoolen.

Een reden voor de populariteit van fatbikes is de helmplicht voor snorfietsen, waardoor mensen overstappen op fatbikes. Het verbod op de verkoop van opgevoerde fatbikes is een van de maatregelen die zijn genomen.

Minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat heeft in maart een plan aangekondigd om opgevoerde elektrische fietsen, waaronder fatbikes, aan te pakken. Een maatregel hiervan is het verbod op opvoersetjes.

Echter, volgens Tertoolen zijn deze maatregelen niet afdoende om de overlast en de verkeersveiligheid te verbeteren. Hij dringt aan op strengere maatregelen, zoals een helmplicht.

“Met een helmplicht zou het probleem direct opgelost zijn. Hierdoor wordt de fatbike minder aantrekkelijk,” vermoedt hij. “Vooral jongeren willen niet gezien worden met een helm.”

Tertoolen oppert om de fatbike te classificeren als een snorfiets, wat automatisch een helmplicht met zich mee zou brengen, net zoals bij andere gemotoriseerde voertuigen.

Er zijn andere maatregelen, zoals een helmplicht, die kunnen helpen bij het terugdringen van de problemen die fatbikes met zich meebrengen.

Volgens Tertoolen is de leeftijdsgrens voor fatbikes een punt van zorg: “Leeftijd is vaak lastig in te schatten en handhaving kost politie-inzet.” Hij benadrukt dat ouders hierin een grote verantwoordelijkheid dragen.

Tertoolen stelt dat de ouders primair verantwoordelijk zijn voor het voorkomen van het gebruik van fatbikes door jonge kinderen: “De overheid kan regels opstellen die het minder aantrekkelijk maken, maar de ouders zijn primair verantwoordelijk.” Hij meent dat fietsenmakers en producenten voornamelijk gericht zijn op winst en minder focussen op verantwoordelijkheid.

Daarom ligt volgens Tertoolen de nadruk op ouders en de opvoeding als het gaat om het wel of niet aanschaffen van een fatbike voor een kind. Hij zegt: “Veel ouders kunnen de verleiding niet weerstaan om hun kind er een te geven. Groepsdruk speelt daarbij een rol.”

Tertoolen onderstreept het belang van beweging voor jongeren en de mogelijke risico’s voor de verkeersveiligheid.

“De schooljeugd zou weer op de gewone fiets moeten gaan. Ik zou ouders aanraden om hun kind een normale fiets te geven.’

Volgens Tertoolen zijn fatbikes schadelijk voor zowel de gezondheid als het milieu: ”Het huidige gebruik van fatbikes is slecht voor de gezondheid en het milieu. Je hoeft minder te trappen en e-bikes hangen het grootste deel van de dag aan de lader,” aldus Tertoolen.

auteur avatar
Mischa P.
Hoi. Ik ben Mischa P., altijd nieuwsgierig en vol vragen. Als onderzoeksjournalist duik ik diep in elk verhaal, op zoek naar de naakte waarheid. Dit artikel? Een klein stukje van mijn wereld, recht uit het hart.
Scroll naar boven