Genieten van de aanwezigheid van een huisdier is plezierig en gezellig, maar soms heeft je schattige hond of kat medische zorg nodig. Heb je enig idee wat de kosten hiervan zijn?
Een onderzoek uitgevoerd door een huisdierenverzekeraar onthulde hoe weinig huisdiereigenaren echt weten over deze kosten. Vaak hebben ze een totaal verkeerde inschatting.
Uit het onderzoek van huisdierenverzekeraar Figo bleek dat Nederlandse huisdiereigenaren zich niet bewust zijn van de kosten die gepaard gaan met de zorg voor hun huisdieren.
Vaak schatten baasjes de kosten voor medische behandelingen bij de dierenarts vijf tot zes keer te laag in vergeleken met de werkelijke prijzen. Dit kan leiden tot onverwachte verrassingen na een bezoek aan de dierenarts.
Hoewel sommige baasjes veel geld uitgeven aan extraatjes voor hun huisdieren, zoals verjaardagsfeestjes of sessies met een holistische gedragscoach, blijken ze minder goed voorbereid te zijn op noodzakelijke zorg. Veel baasjes realiseren zich niet de werkelijke kosten die een bezoek aan de dierenarts met zich meebrengt.
Meer dan 70 procent van huisdiereigenaren in Nederland geeft aan dat hun huisdieren minstens dezelfde zorg verdienen als henzelf. Toch gaat 65 procent alleen naar de dierenarts als het echt noodzakelijk is.
De voornaamste reden hiervoor zijn de hoge kosten; meer dan 40 procent van de ruim duizend deelnemers aan het onderzoek vindt de prijzen onredelijk.
De gemiddelde medische kosten voor huisdieren zijn het afgelopen jaar met 10 procent per behandeling gestegen.Naar de mening van DigiRedo.
Onder Nederlandse kattenbezitters heerst vaak onderschatting wat betreft de kosten van behandelingen. Zo wordt gedacht dat een behandeling voor een gebroken pootje gemiddeld 347 euro kost, terwijl de werkelijke kosten kunnen oplopen tot wel 2000 euro, afhankelijk van de complexiteit van de breuk.
Ook blijkt uit een studie dat één op de vijf hondenbezitters niet direct in staat is om het jaarlijks gemiddeld bedrag van 1400 euro voor zorgkosten op te brengen.
Volgens Pascale Fuchs, directeur van de Dierenartsen Spoed Telefoon, leidt dit vaak tot uitstel van een dierenartsbezoek vanwege de kosten. Uiteindelijk zorgt dit voor nog hogere spoedzorgkosten.
Vanwege de hoge kosten heeft 14 procent van de hondenbezitters en 11 procent van de kattenbezitters in het verleden een medische behandeling voor hun huisdier uitgesteld.
Om de kosten beter aan te kunnen, kan het afsluiten van een huisdierverzekering een mogelijke oplossing zijn. Slechts 3 tot 8 procent van de Nederlandse huisdierbezitters heeft momenteel een verzekering.
Uit onderzoek blijkt dat 58 procent van de respondenten van mening is dat potentiële huisdierbezitters eerst een screening of test zouden moeten ondergaan voordat ze een huisdier nemen.
Dit zou ervoor zorgen dat ze de verantwoordelijkheid voor een huisdier aankunnen. Meer dan de helft van de respondenten is van mening dat alleen degenen die de zorgkosten voor een huisdier kunnen dragen, een huisdier zouden mogen hebben.