De gemakken van een zelfscankassa: Deze personen kunnen het beter niet gebruiken!

1717178971 scan 1jpg

In de wereld van boodschappen doen zijn zelfscankassa’s een geliefde optie voor velen die hun inkopen snel en met minimale interactie willen afhandelen.

Lonneke mag 2 jaar niet meer in de Albert Heijn komen: ‘Ik ga nooit meer naar de zelfscankassa’

Vooral voor mensen zoals ik, die graag de drukte vermijden tijdens het weekend, lijken ze een ideale oplossing. Toch kunnen zelfscankassa’s soms meer irritatie dan gemak opleveren.

Het concept van de zelfscankassa is simpel: je neemt je boodschappenkar, scant je items en rekent af bij een pinpunt zonder tussenkomst van een kassamedewerker.

Ideaal voor mij, want ik vind het een sport om sneller te zijn dan de klant naast me. Het geeft me een gevoel van triomf, ook al is de andere klant zich daar niet van bewust.

Lonneke mag 2 jaar niet meer in de Albert Heijn komen: ‘Ik ga nooit meer naar de zelfscankassa’

Wikipedia prijst zelfscankassa’s vanwege het besparen van tijd en het elimineren van de noodzaak voor kassapersoneel, vooral bij pinbetalingen.

Maar in mijn lokale supermarkt lijkt dit voordeel soms ver te zoeken. Daar lijken zelfscankassa’s eerder een sociale bezigheid dan een efficiënte manier van boodschappen doen.

Regelmatig zijn ze bezet door mensen die hun tijd nemen: van een kassa die wacht op een nieuwe kassabonrol tot een andere die traag bediend wordt door een onervaren gebruiker.

Lonneke mag 2 jaar niet meer in de Albert Heijn komen: ‘Ik ga nooit meer naar de zelfscankassa’

En dan zijn er nog de oudere klanten die met een leesbril op hun gemakje producten zoals thee, appels en pannenkoekenmix scannen, elke handeling zorgvuldig controlerend.

Ook ouders maken van de zelfscankassa soms een attractie voor hun kinderen, wat het proces verder vertraagt en doet denken aan waarom tieners pas vanaf zestien jaar in supermarkten mogen werken.

Hoewel ik begrip heb voor ouderen die liever zelf scannen dan praten met een kassamedewerker, zijn er momenten waarop dit ten koste gaat van de efficiëntie.

Lonneke mag 2 jaar niet meer in de Albert Heijn komen: ‘Ik ga nooit meer naar de zelfscankassa’

En laten we niet vergeten dat het ongemakkelijk kan zijn wanneer een medewerker vraagt om je mandje te controleren, alsof je een verdachte bent.

Word jij ook altijd gecontroleerd bij de zelfscankassa? Dat is geen toeval. Supermarkten gebruiken software die verdachte patronen detecteert, zoals hoge waarde van gescande producten of langdurige aanwezigheid bij de kassa.

Bij Albert Heijn gaat dit zelfs zo ver dat ze per klant een uitgebreide risicoanalyse schijnen uit te voeren. Daar gaat je beoogde tijdwinst…

Lonneke mag 2 jaar niet meer in de Albert Heijn komen: ‘Ik ga nooit meer naar de zelfscankassa’

Zelfscankassa’s zijn een handige innovatie, mits iedereen ze op de juiste manier gebruikt. Dus voordat je kiest voor de zelfscankassa, bedenk even of je echt de snelste en meest efficiënte klant bent.

auteur avatar
Mischa P.
Hoi. Ik ben Mischa P., altijd nieuwsgierig en vol vragen. Als onderzoeksjournalist duik ik diep in elk verhaal, op zoek naar de naakte waarheid. Dit artikel? Een klein stukje van mijn wereld, recht uit het hart.
Scroll naar boven